برگزاری کمیسیون تخصصی بانوان با حضور مشاور امور بانوان سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور

بیست و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون بانوان اتاق تعاون با حضور سرکار خانم احمدزاده مشاور امور بانوان سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور، سرکار خانم کیوان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرکار خانم استادرضایی رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران و نمایندگان اتاق های تعاون استان های سراسر کشور برگزارشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بیست و هشتمین نشست تخصصی کمیسیون بانوان اتاق تعاون با حضور سرکار خانم احمدزاده مشاور امور بانوان سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور، سرکار خانم کیوان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سرکار خانم استادرضایی رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران و نمایندگان اتاق های تعاون استان های سراسر کشور به منظور دریافت عملکرد کمیسیون بانوان اتاق تعاون استان ها، بررسی معضلات قانونی موجود در تعاونی ها و ارائه راهکار مناسب کوتاه مدت، دریافت نظرات مکتوب و بررسی در خصوص اتحادیه های صنایع دستی و بررسی مشترک با حضور نماینده سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و مشورت برای برگزاری نشست و نمایشگاه توانمندهای بانوان تعاونگر با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی برگزارشد.

در این نشست نمایندگان اتاق ها انتقادات به سازمان میراث فرهنگی را مطرح کردند، که از آن جمله می توان به حمایت نکردن سازمان از صنایع دستی، نداشتن جایگاه مناسبی بابت ارائه محصولات، کارهای صنایع دستی خود آن شهر یا استان و ندادن تسهیلات بانکی برای گسترش کارگاه ها اشاره کرد.

نماینده امور بانوان  استان آذربایجان غربی در این نشست پرداخت وام به صورت ویژه به صنعتگران و تعاونی‌ها را پیشنهاد داد و گفت:  پیشنهاد می شود که به کلیه صنعتگران و تعاونی ها وام ویژه ای پرداخت شود که دوباره فعالیت صنعت‌گران بیشتر شود. وی درادامه گفت: شرکت کردن تولید کنندگان در نمایشگاه  ثابت باکو  میتواند اثر خوبی در صنایع دستی کشور داشته و باعث تقویت رشد اقتصادی و تولید در این بخش شود، همچنین سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و اداره تعاون در رابطه با اتحادیه صنایع دستی به صورت منسجم و یکپارجه جهت تقویت اتحادیه ها به صورت بازوی همکار یا سازمان و اداره تعاون اهمیت بیشتری بدهد.

نماینده محترم اتاق تعاون استان گیلان نیز در این نشست به پتانسیل استان اشاره کرد و گفت: استان گیلان از پتانسیل های بالایی در زمینه صنایع دستی برخوردار است  اما صنعت هنرهای دستی همیشه در این استان مظلوم واقع  شده است، با توجه به اینکه استان گیلان دارای صنایع دستی متنوعی است ولی سازمان صنایع دستی توجه زیادی را روی این هنر ندارد و همیشه بصورت سلیقه ای برخورد شده است.

وی در ادامه پیشنهاد داد: بهتر است در کنار سهمیه هایی که برای حضور استانها در نمایشگاه های صنایع دستی در نظر گرفته میشود،  جایگاهی برای اتحادیه ها هم در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد:  با اجرایی شدن اصل۴۴ قانون و همکاری سازمان ها با اتحادیه در قالب تفاهم نامه ای می تواند صدور کارت را به اتحادیه ها واگذار شود و سالانه سهم تسهیلات بانکی  اتحادیه ها را در نظر گرفته شود. وی افزود: با توچه به اینکه در گیلان منطقه آزاد انزلی و چند روستای گردشگری هم وجود دارد و فضای مناسبی برای جذب سرمایه گذاری وجود دارد اما با  مشکلات اعضای اتحادیه ها که همواره مشکل نقدینگی هست، نمی توانند محصولات خودشان را به نحوه احسن و با کیفیت و ایده های  جدید ارائه دهند.

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون استان کرمانشاه نیز در این نشست پیشنهاد داد:  با ایجاد بازارچه جهت ارائه صنایع دستی استان کرمانشاه با توجه به اینکه با کشور عراق  همسایه هست،  میتواند به این بخش را

تقویت و کمک بسزایی کند. وی افزود: مطلب دوم دادن یک زمین از طرف سازمان میراث فرهنگی است که با توجه به بحث گردشگری و تورریست، یک نمایشگاه دائمی در استان برپا شود.

نماینده اتاق تعاون استان خراسان رضوی چند مورد پیشنهاد ارائه کرد که ازآن جمله تقاضای پیگیری صدور کارت صنایع دستی جهت شناسایی هنرمندان، ساماندهی و ثبت و جلوگیری از بین رفتن رشته هایی همچون نمد مالی و … که در حال نابودی هستند، ابلاغ مصوبه قانونی جهت ادارات و ارگانهای دولتی به منظور تهیه هدایا از طریق اتحادیه صنایع دستی بانوان استان و برگزاری کلاسهای آموزشی جهت بهبود بسته بندی  صنایع دستی و سوغات استانها را می توان اشاره کرد.

ترویج فرهنگ استفاده از صنایع دستی بوسیله صداسیما در سریال ها و توسط وزارت فرعنگ و ارشاد اسلامی در فیلم های سینما بمنظور حمایت و احیاء صنایع دستی .

وی در ادامه پیشنهاد داد: خانه سنتی ایرانی – اسلامی مطابق فرهنگ هر استان بعنوان جاذبه گردشگری، ایجاد اشتغال و عرضه محصولات نفیس در حوزه صنایع دستی و آثار هنری در این خانه سنتی( نگارخانه سنتی – ایرانی – اسلامی) طراحی شود.

نماینده کمیسیون بانوان استان کرمان ضمن انتقاد شدید از اینکه  دراستان کرمان، زن های افغانی هنر صنایع دستی  ما را یاد میگیرند و میروند در کشور خودشان و در افغانستان صنایع دستی ما را تولید میکنند و به سربازان آمریکایی و خارجی ها به صورت دلار میفروشند و صنایع دستی ما و محصولات ما در کشور آمریکا یا کشور های دیگر به اسم افغانستان معرفی میشود و این مسئله فوق العاده ضربه سنگینی به بخش صنایع دستی استان زده است.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس هیآت مدیره و مدیر عامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف استان اردبیل عملکرد این استان را در ۴ بخش تقسیم کرد وگفت: ۱-ایچاد کارگاه متمرکز با همکاری پارک فن آوری استان، فرمانداری شهرستانها و اتحادیه فرش استان اردبیل با حقوق ماهیانه و بیمه قالیبافان از سوی اتحادیه که هزینه آموزش کارآموزان از سوی شرکت های شهرک های صنعتی استان اردبیل پرداخت میشود. ۲-طراحی و ایجاد صندوق بین بافندگان و تعاونی های فرش استان اردبیل جهت جمایت های مالی از تعاونی های استان  جهت رونق و فعالیت تعاونی ها ۳-          تشکیل سه کنسرسیوم ۱- تحقیق و توسعه در زمینه فرش و صنایع دستی ۲- تامین مواد اولیه از داخل و کشور های همسایه ۳- صادرات فرش و صنایع دستی ، زیر نظر خوشه صنعتی فرش استان اردبیل و شهرک های صنعتی استان اردبیل. ۴-        ایجاد دفتر فروش در کشور آذربایجان در زمینه فروش فرش و بافته های داری و گردشگری و توریسم سلامت.

در پایان این نشست مشاور امور بانوان سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار داشت: من با درد شما آشنا هستم، با صحبت هایی که انجام شد در حوزه صنایع دستی فعالیت خانم ها بیش از ۷۵ درصد است چه در داخل و چه در حوزه بین الملل.

وی ادامه داد:  چند نکته ای که  من در این جلسه استخراج کردم  این بود که یکی از مشکلات عمده تعاونی‌های صنایع دستی، حق بیمه و پرداخت نکردن بیمه آنها بود که ما این را در اولویت بررسی قرار می‌دهیم تا هرچه سریعتر مشکل بیمه حل شود. دوم اینکه  طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و برای بهبود وضعیت صنایع دستی و پیشرفت در این صنایع سازمان تصمیم گرفته است که شهرک هایی با عنوان شهرک صنایع دستی در هر استان برپا کند تا هر استان بتواند محصولات خود را در این شهرک به معرض نمایش بگذارد، سومین بحث ایجاد غرفه هایی در سطح هر شهر یا استان البته با توجه به اینکه شهرداری ها مشکلاتی را برای برپایی این غرفه ها بوجود می آورند اما هماهنگی های لازم انجام میشود تا این مشکل هم برطرف شود. وی ثبت و برندسازی محصولات را به بانوان کمیسیون پیشنهاد داد و ابراز داشت: با ثبت و برند سازی محصولات خود  مانع آن شوید تا دیگر  کشورها از روی آنها کپی برداری کنند. وی خاطر نشان کرد: تمام تلاش خود را میکند تا پیش تر از قبل واحد های صنایع دستی تعاونی را حمایت بیشتری  کنند و توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

درباره خبرگزاری