توان ایجاد حدود ۱۵۰۰۰ شغل با توجه به مثلث گردشگری تهران/ بسیاری از گره‌ها را می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها باز کرد

 خاطره استاد رضایی از انجمن احیاگران میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی  و مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان تهران . گفت: «نگاه ویژه رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به حوزه میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی قابل‌تقدیر است و امیدواریم که با استفاده از فرصتی که در این دوره پیش آمده با این سازمان همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم.»

او افزود: «منطقه ۱۲، ۱ و ۲۰ تهران مثلث صنایع‌دستی و گردشگری شهر است. اگر به این مسئله نگاه ویژه داشته باشیم می‌توانیم درآمد غیرنفتی را افزایش دهیم و حداقل ۱۰هزار تا ۱۵هزار شغل ویژه واقعی ایجاد کنیم. این هدف کاملاً در دسترس است و نیازمند حمایت‌های شورای شهر تهران و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.»

صغری سهرابیان، از مؤسسه غیردولتی بین‌المللی توسعه پایدار گردشگری علم و فرهنگ، با بیان اینکه باید فرهنگ در بحث میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ورود پیدا کند، گفت: «نگاه ما به بحث گردشگری به‌نحوی است که معتقدیم حتماً باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم. شهر تهران با توجه به ظرفیت‌هایش می‌تواند به مجموعه‌های دانشگاهی کمک کند. ما جوانان خلاق زیادی در این سه حوزه داریم که نیاز به مکانی دارند که ایده‌های خود را عملی کنند.»

مریم خاوازی، از انجمن حوزه کارآفرینی، ضمن تشکر ار معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «حمایت‌های معاونت صنایع‌دستی باعث شد که ما بتوانیم دو دوره همایش بین‌المللی زنان کارآفرین را در ایران برگزار کنیم. با این همایش توانستیم زنان کارآفرین را در سراسر ایران شناسایی کنیم.»

او با اشاره به اینکه کارآفرینان می‌توانند پرچم‌دار بسیاری از فعالیت‌ها در شهر تهران باشند گفت: «بانوان می‌توانند نقش مهمی در حوزه‌های مختلف مربوط به شهر تهران ایفا کنند.»

امین محمودی، از انجمن فرهنگی بیستون، نیز در این جلسه گفت: «ارتباط‌‌گیری با سمن‌ها نیاز به یک دید نوین دارد و باید نحوه ارتباط را بازتعریف کرد. سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این حوزه فعالیت دارد و همیار سمن‌هاست. اعضای جدید شورای شهر می‌توانند بسیاری از گره‌ها نظیر معضلات شهری و آسیب‌های اجتماعی را با استفاده از ظرفیت‌های سمن‌ها باز کنند و از بسیاری از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به‌عمل آورند.»

شهر تهران الگویی برای سایر شهرهاست

سجاد عسگری، از کمیته پیگیری خانه‌‌های تاریخی انجمن دوستداران میراث‌ تهران، با اشاره به اینکه باید به قانون یکپارچه مدیریت شهری توجه شود، گفت: «امروز تهران به‌عنوان پایتخت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دچار هرج‌و‌مرج شده و هویت شهر بین مسئولان گم شده است. وجود نداشتن مدیریت یکپارچه در حوزه میراث‌فرهنگی شهر تهران یکی از مشکلات مهمی است که با آن روبه‌روییم. متأسفانه شهرداری و شورای شهر تهران در سال‌های اخیر تعامل درستی با میراث‌فرهنگی نداشتند.»

عسگری نبودِ سند مدیریت بافت تاریخی را یکی دیگر از مشکلات موجود عنوان کرد و گرفت: «شهر تهران الگویی برای سایر شهرهاست. اگر زمینه‌های مثبت را در شهر تهران معرفی کنیم، این کار به سایر نقاط کشور تسری پیدا می‌کند.»

علیرضا افشاری، از انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی افراز، نیز مهم‌ترین مشکل سمن‌ها را نداشتن مکان برای انجام فعالیت‌هایشان خواند و گفت: «سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تعامل بسیار خوبی با سمن‌ها دارد. امیدواریم در شورای شهر نیز شاهد وجود چنین دیدگاهی باشیم. امیدواریم با همکاری این دو نهاد با سمن‌ها بتوانیم از ظرفیت‌های شهر تهران بهتر استفاده کنیم.»

او افزود: «تهران متأسفانه در صدر یکی از مخرب‌ترین شهرهای میراثی کشور است، درحالی‌که این شهر یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران است. باید بتوانیم با همکاری هم هویت شهری را به تهران برگردانیم.»

درباره خبرگزاری