بیانیه

( صیانت از  میراث فرهنگی .حمایت از صنایع دستی )   ماده ۵۷  ابلاغیه مقام معظم رهبری این روزها دولت چه حال و هوایی دارد؟ باید از مدیران ارشد کشور سوال […]

( صیانت از  میراث فرهنگی .حمایت از صنایع دستی )   ماده ۵۷  ابلاغیه مقام معظم رهبری

این روزها دولت چه حال و هوایی دارد؟ باید از مدیران ارشد کشور سوال کرد.

.آیا در زمان تصمیم گیری مشورتی یا نظر سنجی کارشناسانه ای از متخصصان غیر دولتی و فعال در بخش های مختلف دریافت می گردد؟

در این میانه شاهد تصمیمات غیر کارشناسی  که متأسفانه معمولاً با موجی عظیم از تشنج های روانی و آسیبهای مادی و معنوی همراه می باشد و عموماً هم هیچ گونه پاسخگوئی قانونی و منطقی برای آن وجود ندارد هستیم

زمزمه هایی که تبدیل به جملات بلند و بی پروائی نسبت به شرایط اقتصادی  موجود و بحرانهای عجیب و غریب  اقتصادی/ فرهنگی و سیاسی را  دامن می زند. حاکی از مشکلات شدید تأمین بودجه سال های جدید می باشد. و متأسفانه تمرکز دولت برای پیروی اخذ شدید و دقیق مالیات آن هم به گونه ای بسیار غیر منصفانه خلاصه گردیده است . حذف قوانین حمایتی مبنی بر معافیت مالیاتی تولیدکنندگان صنایع دستی و فرش کشور  از این جمله موارد است که در ردیف تصمیم گیریهای خاص دولت قرار گرفته است بدون توجه به اینکه مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری در شروع سال ۹۸ ( باید قرار بر تقویت تولید ملی با حل مشکلات اشتغال و بیکاری –مشکلات معیشتی طبقات مختلف مردم  و بی نیاز شدن  از بیگانگان و دشمن در دستور کار دولت و مجلس و مردم قرار می گرفت)

اما در حال حاضر دقیقاً نقطه مقابل این دستورالعمل در حال تدوین و برنامه ریزی می باشد . حال سوال این است چگونه می توان حامی تولیدکنندگان بخصوص در بخش صنایع دستی بود اگر قرار بر حذف قوانین  مانع بهبود کسب و کار هست؟ که هست پس چرا  باید اولین تیر به قلب تنها صنعت ملی  که بلندگوی فرهنگ واصالت و پرچم صلح و امنیت و همچنین ارز آوری پاک و فاقد هرگونه فساد اقتصادی می باشد بنشیند. چرا باید قلب تپنده اقتصاد ملی با تمام شاخصهای اقتصادی مقاومتی – اقتصاد و اشتغال پایدار- مولد و درون  را از کار افتاده و علائم حیاتی بازمانده پیکره بیمار نیز منهد شود. مسئولین محترم و مدیر و ارشد کشور ، کشور که در حال حاضر مسئولیت خطیر مدیریت و استواری اقتصادی را بعهده دارید پیشنهاد می شود بار دیگر از فروردین ۹۸  کلیه تأکیدات مقام معظم رهبری را در سال رونق تولید به نشانی احترام به ملت بازخوانی فرمائید

متذکر می گردد آخرین و جدیدترین نشست رهبر معظم با تولیدکنندگان با عنوان تکریم و تجلیل از پیشرانان اقتصاد و تولید ملی  در آبان ۹۸ و جملات کلیدی و طلائی ایشان که به عنوان بهترین مستند و الگوی تصمیم گیری طرح گردیدمرور فرمائید.سراسر توجه به تعهد دولت و مجلس به ملت  در راستای توانمندسازی .توسعه  و ثبات اقتصاد داخلی کشور  با تکیه بر محوریت تولیدکنندگان  داخلی بخصوص  در بخش خصوصی و تعاونی گردیده است.

آنها که فرمودند:

 ما خواستیم در افکار عمومی کشور این حرف جا بیفتد که نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه به تولیدکنندگان و ترویج کنندگان  صنعت داخل .. اهمیت می دهد و آنها را تکریم می کند. احتیاج است به اینکه تأمل شود. فکر شود با کارشناس ها مشورت  شود. فرمودند : علاج مشکلات کشور ، کلید حل معضلات کشور عبارت است از ترویج تولید داخلی در بخشهای مختلف .

پس چگونه می توان شاهد  بی توجهی  به مضامین و مفاهیم صریح فرمایشات رهبری در راستای حمایت از تولید کنندگان بود .

ما هنر صنعتگران ایرانی به نمایندگی از طرف جمع کثیری از فعالین اقتصادی و فرهنگی حوزه صنایع دستی  با گرته برداری از فرمایشات  رهبر معظم انقلاب اعلام می نماییم :

– بعضی از خطاها در زمینه تولیدکنندگان به وجود می آید. اما برخی خطاها و اشتباهات هست که باید با تذکر و فرصت دادن بر طرف شود .

جامعه تولیدکنندگان صنایع دستی و فرش کشور با قالبهای حقیقی و حقوقی متفاوت از جمله با ظرفیتی بیش از ۱۰۰ هزار تعاونی فعال در این رشته و صنعت و قابلیت اشتغال و تجمیع سرمایه های خود در فضای اقتصاد سلامت حوزه ، نیاز به توجه  ویژه قانون و اعمال صحیح قوانین و متعهد متقابل دولت و ملت دارد ولی متأسفانه شاهد اعمال و تصمیمات غیر منصفانه و یکطرفه و جایگاه و شأنیت اجتماعی تولیدکننده روبرو هستیم.

در تأکید و تصدیق این جملات استناد می کنیم به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند : بنده اعتقاد زیادی به تعاونی ها دارم. تعاونی ها پدیده بسیار مطلوبی هستند برای اقتصاد ما ، سرمایه های خود را  جمع می کنند و تک تک افراد را توانمند می کنند.

حال با نگاهی اندیشمندانه آیا  روش عادلانه ای در تصمیم گیری در حوزه بکارگرفته اید؟

به این مطالب توجه داشته باشید:

قوانین و مقررات مزاحم، که این مربوط به مجلس است باید نسخ شود یا مقررات تسهیل کننده جایگزین شود .

در نتیجه از مقامات تصمیم ساز و تصمیم گیر و محترم درخواست می گردد ضمن بازنگری و توجه و درجه بندی اعمال قوانین در گروه ها و رسته های اقتصادی مختلف  وضعیت بو می ترین صنعت پایدار و اصیل  کشور را دچار مخاطره و انهدام ننموده است به حذف تصمیم بر لغو حمایت های معافیت مالیاتی صنعتگران صنایع دستی و فرش اقدام مدبرانه ای بکارگیرند.

یاداوری اخر : هیچ تفکری در تاریخ ثبت نمیشود مگر اینکه با هنر آمیخته شود.

   (  مقام معظم  رهبری ) 

من الله  توفیق

خاطره استاد رضایی

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان تهران

درباره خبرگزاری