خبر

سومین جلسه کمیته راهبردی توسعه تعاون استان تهران

با حضور البرز محمدی مدیر کل دفتر تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پروانه رضایی بختیاری مدیرکل، مدیران و روسای ادارات ستادی و کارشناسان حوزه تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران و جمعی از اعضای اتحادیه‌ تعاونگرانی ها روز شنبه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۵ در محل سالن اجلاس این اداره کل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، در ابتدای این جلسه پروانه رضایی بختیاری در خصوص اهمیت و جایگاه تعاونی‌ها گفت: ۲۵% رشد اقتصاد کشور منوط به پیشرفت حوزه تعاون می باشد. ما در جلساتی که با وزرای کار دیگر کشورها داشتیم؛ آنها اذعان داشتند که قوانین خود را با موضوعات اقتصادی روز تنظیم و هماهنگ می نمایند. اما برای ما اینگونه نیست؛ قوانین ما احتیاج به تجدید نظر و به روزرسانی دارند؛ راهکارها نیز مناسب شرایط امروز ما نیست، حل هر مشکلی نیاز به یک بستر مناسب دارد که در حوزه تعاون هنوز این بستر مهیا نشده است. تشکیل این جلسات و اندیشیدن در گذشته می‌تواند در این زمینه بسیار ثمر بخش باشد. در گام بعدی اتحادیه‌ها نیز باید پیشرفت و توسعه پیدا کنند. آنها باید متناسب با شرایط روز فعالیت داشته باشند. باید تعاون برای آینده آماده باشد. چون آینده کار به سمت مشاغل خرد و کوچک حرکت می‌کند و از حالت دائمی خارج می‌شود.
مدیرکل تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، افزود: بخش آموزش ما باید به سمت حرفه‌ای شدن و مهارتی شدن پیش برود تا فاصله میان آموزش و کار کم شود. در اقتصاد امروز تعاون باید نیازمندی‌ها را بیابد و متناسب با آن ها تخصص به وجود آورد و یا افراد متخصص و با استعداد را جذب نماید.
وی در ادامه درباره کمرنگ شدن نقش تعاون در جامعه امروز بیان داشت: تنها راه سود رسانی به اقشار ضعیف جامعه تعاون است. چون تعدیل‌کننده بخش خصوصی و دولتی می باشد؛ هنگام تصویب لایحه ادغام سه نهاد تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکز قانون گذاران بر روی بخش تعاون بوده است اما پس از ادغام شدن آنها ظاهرا این بخش کمرنگ شده است.
در ادامه پروانه رضایی بختیاری گفت: پیشنهاد من برای بیرون آمدن از معضلات تعاونی های مسکن این است که هیئتی متشکل از مراجع قضایی قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی، دیوان عدالت اداری، اساتید و حقوقدانان این حوزه، معاونین وزارت تعاون به وجود آید تا در همان هیئت رای قطعی داده شود.
 وی اینگونه نشست‌ها را بسیار ثمر بخش ارزیابی کرد و افزود: با تشکیل جلسات کاربردی می توان از تجربه گرانبهای تعاونگران عزیز استفاده کرد و با همدلی و هم اندیشی تغییرات ارزشمندی را در حوزه تعاون بوجود آورد.
در ادامه این جلسه البرز محمدی مدیر کل دفتر تعاونی‌های تولیدی درباره برنامه‌های حل و فصل مشکلات تعاونی‌ها بیان داشت: با توجه به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شورای توسعه تعاون؛ متشکل از سازمان فنی حرفه ای، معاونتاشتغال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به این وزارتخانه، بانک توسعه تعاون، بانک رفاه تشکیل شد تا امکانات خود را برای توسعه تعاونی‌ها شرح دهند. همچنین در این شورا تعاونی ها نیازهای خود را مطرح نمایند. تا کنون ۳ نشست با اعضای شورای توسعه تعاون برگزار گردیده است که نتایج بسیار مهمی از آنها بدست آمده است. از همین روی دستور داده شد تا در سطح استان‌ها نیز این جلسات برگزار شود. در استان تهران بیشتر کار این حوزه در مورد تعاونی های مسکن می باشد و به طبع آن بیشتر وقت همکاران ما نیز صرف آنها می‌شود. در صورتی که 52% از واحدهای تعاونی را تعاونی های تولیدی تشکیل می دهند.
همچنین وی در خصوص تعاونی های مشکل دار راهکارهایی را برشمرد و افزود: برای رفع مشکلات تعاونی ها که کمبود نقدینگی دارند در هر هفته جلساتی با حضور مدیر عامل بانک توسعه تعاون، صندوق ضمانت و محمد جعفر کبیری معاون امور تعاون جلسه هایی برگزار می‌گردد. تا بتوانیم به تعاونی هایی که از لحاظ مالی و تسهیلاتی مشکل دارند کمک نماییم. تا کنون ۵ جلسه در این خصوص تشکیل شده است.
وی در ادامه گفت: تعاونی ها در مقایسه با بخش خصوصی از شفافیت بیشتری برخوردار هستند و در همین بحث رویکرد بعدی ما به روزرسانی اطلاعات تعاونی‌ها در سامانه تعاون است. یکی دیگر از معضلات ما تعداد زیاد تعاونی های سنتی نسبت به تعاونی‌های مدرن می باشد و هدف ما تبدیل آنها به تعاونی های به روز می باشد.
در آخر محمدی مدیر کل دفتر تعاونی‌های تولیدیدرباره مراکز نوآوری و سودمندی آنها در کمک به بخش تعاون افزود: استان‌ها باید چالش های خود را در حوزه تعاون به مراکز نوآوری ارائه کنند تا آنها بتوانند سرچشمه حل این مشکلات باشند. تاکنون ۲۲ استان در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند. بسیاری از رویدادهای استارتاپی در مراکز نوآوری شکل می گیرد و در دهه فجر چهار مرکز نوآوری در استان های پیشرو افتتاح خواهد شد که از سوی معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری نیز تسهیلات ویژه ای برای آنها در نظر گرفته شده است.
سپس مدیرعامل تعاونی حجاران رازی گزارشی از اقدامات تعاونی را ارائه نمودند و اشاره ای به دریافت ۱۶۶ سوله از شهرک صنعتی شمس آباد برای اعضای خود نمودند
در ادامه جناب عباد زاده معاون امور تعاون استان در خصوص اهمیت اتحادیه ها مطالب را بیان نمودند و تاکید بر احیا اتحادیه ها نمودند
در پایان جناب میرباقری رئیس اداره توسعه تعاونیها ضمن تشکر از حضور پر رنگ مدیران تعاونیها و اتحادیه ها گزارشی در خصوص اقدامات استان جهت راه اندازی واحد کارآفرینی تعاون نمودند و اشاره داشتند در این راستا جلساتی با هیات رئیسه دانشکده پلیمر دانشگاه امیرکبیر و رئیس ومدیران دانشگاه پیام نور استان تهران داشته ایم و ان شاالله در آینده نزدیک این واحد به بهره برداری میرسد ، سپس در خصوص لزوم احیا اتحادیه های تعاونی مطالبی بیان نمودند و اشاره داشتند در بخش خصوصی بعد از واحد صنفی اتحادیه ها و سپس اتاق اصناف و در انتها اتاق بازرگانی را داریم که اتحادیه ها نقش بسیار پر رنگ و ارزنده ای دارند ولی در بخش تعاون متاسفانه در حال حاضر نقش پررنگی ندارند وبعد از واحدهای تعاونی بلافاصله اتاق تعاون را داریم و باید اتحادیه ها را احیا نماییم در خاتمه جلسه مصوب گردید که کار گروه های تخصصی زیر مجموعه این کمیته تشکیل و فعالیت خود را به تناسب هر کار گروه آغاز نماید.

درباره خبرگزاری