نقش بانوان در اقتصاد تعاون

همایش نقش بانوان در اقتصاد تعاون در راستای توانمندسازی و تبیین نقش اقتصادی بانوان در جامعه و نیز به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق، با حضور رئیس اتاق تعاون، سفیر آفریقای جنوبی، […]

همایش نقش بانوان در اقتصاد تعاون در راستای توانمندسازی و تبیین نقش اقتصادی بانوان در جامعه و نیز به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق، با حضور رئیس اتاق تعاون، سفیر آفریقای جنوبی، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمع کثیری از بانوان تعاونگر از ایران و آفریقای جنوبی در اتاق تعاون برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، خاطره استاد رضایی رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون ایران، در همایش نقش بانوان در اقتصاد تعاون که با حضور رئیس اتاق تعاون، سفیر آفریقای جنوبی، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمع کثیری از بانوان تعاونگر از ایران و آفریقای جنوبی در اتاق تعاون برگزار شده بود، بیان داشت: پیشنهادات متعددی در طول نشست های مداوم با آفریقای جنوبی با توجه به سوابق همکاری با ایران و در نظر گرفتن شرایط روز و موضوعات مشترک قابل فعالیت مطرح شده است که ایجاد کارگروه مشترک اقتصاد و فرهنگ بانوان، ارائه برنامه های سالیانه مشترک، اعزام هیئت های تخصصی از بانوان اقتصادی کشور، برگزاری پنل های B2B و B2C با موضوعات تبادل مشترک، برگزاری نشست و نمایشگاه های تخصصی و مشترک و ارائه دستاوردها به جامعه جهانی و ایجاد نمایندگی‌های منظم در کارگروه های تخصصی بانوان در ایران از کشورهای هدف از مهمترین آنهاست.

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

“>

رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون و مدیر عامل اتحادیه تعاونی های صنایع دستی استان تهران ابراز داشت: برگزاری این همایش، اولین کار مشترک در حوزه بانوان با کشور آفریقای جنوبی هست که امیدواریم شروع سلسله اقدامات منظم و هدفمند در حوزه بانوان در سطح کشورهای دوست در بخش بین الملل باشد.

وی ادامه داد: با توجه به وجود فعالیت حدود ۹۰ هزار تعاونی در سطح کشور و ۱۲ درصد سهم کلی از جامعه زنان ظرفیت مناسبی در حدود ۱۱ هزار تعاونی در حال حاضر در بخش های اعتبار – تأمین نیاز مصرف کنندگان و تولید کنندگان تأمین نیاز صنفی –تولیدی و توزیعی، مسکن، معدن وکشاورزی با حضور فعال بانوان در سطح کشور روبرو هستیم که البته این ظرفیت در بخش های کارآفرینی – و بازرگانی نیز آمار مشترک و متفاوتی را رقم می زند.

این بانوی تعاونگر ابراز داشت: به نظر می رسد، در شرایط فعلی- سرمایه گذاری و تخصیص حمایت های ویژه قانونی و بازرگانی به عنوان ابزار ثبت توانمندسازی و ارتقاء وضعیت سهم مشارکت اقتصادی بانوان در پشتیبانی و گذر از بحرانهای اقتصادی در کشور و منطقه باشد.

ارتقاء ارزش گذاری کار خانگی

در بخش دیگری از این همایش تهمینه دانیالی مشاور امور بانوان اتاق تعاون با اشاره به جمعیت زنان کشور ابراز داشت: حدود ۴۹.۶ درصد جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهد که سطح مشارکت زنان در بازار کار ایران حدود ۱۵درصد است. .

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

این مدرس دانشگاه گفت: سیاستهای خوبی در جهت ارتقاء این مشارکت اتفاق افتاده است و اصلی ترین آن هدایت جامعه زنان به سمت حضور در تشکل ها و تعاونی ها است.
“>

دانیالی افزود: حدود ۱۱ درصد تعاونی‌های کشور را تعاونی‌های زنان با تعداد ۱۰ هزار تعاونی تشکیل می دهند که در یک دهه گذشته این عدد از رشد کمی وکیفی بیشتری برخوردار بوده است و نقش اتاق تعاون دراین امر نقش بی بدیل است.

وی گفت: یکی از راهبردهایی که برای توانمند سازی زنان استفاده شده تاکید بر این نکته است که مشارکت زنان صرفا به مفهوم بهره‌مندی آنان از مزایا و نتایج برنامه های توسعه نیست بلکه آنان باید در اجرای برنامه ها و طرح های توسعه اقتصادی مشارکت فعالانه داشته باشد و این مشارکت جز از طریق حضور در تشکلها و تعاونیها میسر نیست.

در اکثر کشورهای در حال توسعه زنان ۲۵ درصد بیشتر از مردان کار می کنند ولی حقوق زنان ۴۰ درصد کمتر از مردان است، در ژاپن دستمزد زنان در مقابل مردان ۵۱ به ۱۰۰ است. در سوئد ۹۰ به ۱۰۰ و این نشانده اختلاف فاحش در پرداخت دستمزد است اگر ما در جمهوری اسلامی ارزش گذاری کار خانگی را ارتقاء دهیم می توانیم جزء کشورهای در حال توسعه در این امر باشیم.

مشاور امور بانوان اتاق تعاون ابراز داشت: در آفریقای جنوبی زنان پس از حضور در تعاونیها در فعالیتهای کارگری جدید و موثری را انجام می دهند و درآمد بالاتری کسب می کنند. در این کشور تعاونیها روشی در پیشبرد برابری جنسیتی هستند ولی در جمهوری اسلامی ایران عدالت جنسیتی مطرح است و ایران براساس همین تکلیف فعالیتهای تعاونیهای زنان را حمایت می کند .

سرمایه گذاری بر تغییر نگرش

لیلا فلاحتی مدیر کل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در همایش نقش بانوان در اقتصاد تعاون با بیان اینکه جهان در آستانه تغییرات جدی است که هر روز از رسانه ها می شنویم، بیان داشت: براساس آمارها، جهان توسعه یافته تر شده است اما برابر تر نشده است و شکاف کشورها عمیق تر شده و با این وصف باید به توسعه پایدار به عنوان مفهوم جدی تری توجه کرد.

فلاحتی نتایج آماری از مطالعات صورت گرفته در سطح جهانی را تشریح کرد و گفت: این آمار نشان می دهد که حداقل ۱۰۰ سال زمان لازم است که زنان به برابری استفاده از فرصت ها دست یابند.

مدیر کل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در ادامه به وضعیت آمار ایران اشاره کرد و اظهار داشت: نگاهی به وضعیت ایران، نشان می دهد از مجموع ۱۵۳ کشور در کل جهان، ایران رتبه ۱۴۸ را دارد. که بیانگر وجود ایران جزء ۱۰ کشور با شتاب جنسیتی است اما گزارش های غیر رسمی نشان می دهد که زنان نقش در اقتصاد نقش زیادی دارند ولی این اقتصاد به هر دلیلی غیر رسمی است.

وی افزود: بررسی وضعیت شاخص های ایران در مشارکت اقتصادی نشان می دهد که از نظر حضور زنان در بازار کار ایران رتبه ۱۴۸ را دارد اما نکته مهم این است که سه دهه هست که زنان در آموزش عالی نقش پررنگی دارند.

به گفته فلاحتی، بررسی این روند نشان می دهد که زنان فارغ التحصیل سهم خوبی در کسب مشاغل تخصصی دارند و رتبه ایران را در این آمار به دلیل تعداد زنان متخصص شاغل به میزان ۱۲۰ در میان کشور ها رسانده اند.

وی در بخش دیگری با اشاره به مطالعه ای صورت گرفته بین کارآفرینان ایران و ژاپن صورت در حوزه زنان گفت: نتایج این بررسی نشان داد که زنان ایرانی با سرعت بیشتر کارآفرینی را ایجاد می کنند این درحالی است یک فعالیت اقتصادی در طرف های ژاپنی زمان بیشتری می برد. این بررسی ها نشان داد که زنان ایران از زمان شروع تا اوج خیلی سریع بود و افول را خیلی زود تجربه می کردند و پایداری کمتری در بازار دارند که در طرف های ژاپنی پایداری بیشتری به ثبت رسیده است.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که تغییر نگرش ها بسیار مهم است و باید برای تغییر نگرش سرمایه‌گذاری کنیم.

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

“>

شرکت های تعاونی بهترین راه حضور بانوان در مشارکت های اقتصادی

طاهره شکارچی مدیرعامل شرکت تعاونی فولاد هرمس در این همایش با بیان اینکه رشد صنعت فولاد در بازار داخلی کاملا مشهود است، گفت: در حال حاضر ۹۰درصد مواد اولیه این صنعت در داخل کشور تولید می شود.

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

“>

شکارچی ادامه داد: به جرات می توان گفت تحریم ها فرصت مناسبی برای رشد و تعالی را در اختیار صنعتگران قرار داده است.

این بانوی تعاونگر اذعان داشت: شرکت های تعاونی بهترین راه حضور بانوان در مشارکت های اقتصادی است که با جذب سرمایه های خرد کشور را به شکلی اجتماعی به حرکت در می آورد.

مدیرعامل شرکت تعاونی فولاد هرمس با تاکید براینکه بانوان ذاتا درک موقعیت های اقتصادی را دارند، بیان داشت: در دنیای امروز رابطه مستقیم بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت اجتماعی، اقتصادی هر کشور برقرار است و ارتباط مستمر بخش آموزش عالی با صنعت و به کارگیری خلاق موجبات تعالی صنعت کشور را فراهم کرده و علم و تجربه در کنار یکدیگر به ویژه در قالب شرکت های تعاونی به منظور دستیابی به سود و مشارکت اجتماعی ما را به تولید محصولاتی سوق داده که قبلا باید وارد می کردیم یا با مشارکت افراد غیر ایرانی به این منظور دست می یافتیم.

شکارچی خاطر نشان کرد: فضای مناسب کسب و کار در ایران علیرغم تبلیغات سوء تحریم کننده ها باعث شده تا بانوان به دنبال علائق و توانمندی های خود در کلیه مشاغل بپردازندو این در بخش تشکل های تعاونی به خوبی نمایان است.

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

گوهرشاد صالحیان نائب رئیس کمیسیون بانوان اتاق تعاون در این همایش با بیان اینکه تعاون در جامعه اسلامی و تلفیق آن با موضوع کارآفرینی به عنوان یک فرصت مهم برای احیا و شکوفایی استعدادها محسوب می شود، گفت: در وضعیت موجود اشتغال و بازار کار کشور و توجه به تعاون و کارآفرینی به عنوان ابزار اشتغال زایی نوین و به لحاظ اهمیت و نقش مثبت آن در رشد توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور تعریف شده و حال اینکه در جامعه جهانی این موضوع تعاریف گوناگونی دارد.
“>

این بانوی تعاونگر در ادامه از احداث کارخانه ساخت سوله ها و لوازم گل خانه ای و گل خانه های نمونه روز تا پایان سال ۹۹ خبر داد.

عفت رئیسی مدیر عامل تعاونی تولید عسل مدا در این همایش گفت: تعاونی های زنان در بیش از ۹۰ رشته شغلی فعالیت دارند. وی ادامه داد: جایگاه تعاون و ارزش های جمع گرایانه موضوعی است که دغدغه بسیاری از اندیشمندان اجتماعی است. آن ها تحقق تعاون و کار گروهی را حاوی دستاوردهایی می دانند که برای بقا جامعه ضروری هستند. رئیسی گفت: اقتدار اخلاقی بر زندگی افراد، تقویت احساس تعهد و مسئولیت شناسی، نوع دوستی و همبستگی اجتماعی از جمله این دستاورد ها است. نهضت تعاون ایران با تاریخ ۷۷ ساله شامل بیش از ۱۰۰ هزار شرکت و اتحادیه تعاونی فعال در گرایش های مختلف اقتصادی است که بیش از ۱۰ میلیون عضو را در قالب این موسسات سازماندهی نموده است که حدود ۱۳ درصد آنها را تعاونی های زنان تشکیل میدهند.

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

“>
این بانوای تعاونگر افزود: در مجموع شرکتهای تعاونی فعال زنان در ۹۶ گرایش از رشته فعالیتهای تولیدی، خدماتی و توزیعی اشتغال دارند. میانگین اشتغالزایی برای هر تعاونی زنان حدود ۱۱ نفر و میانگین اعضاء حدود ۱۲ نفر است که میانگین سرمایه ثبتی در هر تعاونی حدود ۹۴.۷ میلیون ریال است.

رئیسی ادامه داد: بیشترین شاغلین تعاونی فعال زنان بر حسب گرایش مربوط به تعاونیهای تامین نیاز تولید کنندگان، شرکتهای تعاونی نساجی، چرم و پوشاک(با تمرکز بر تعاونیهای پوشاک)،؛ تعاونیهای تولیدی(این عنوان بدلیل اینکه بخش زیادی از فعالیتها را در برمی گیرد، از نظر تقسیم بندی دچار مشکل می باشد)؛ زراعت؛ خدمات آموزشی؛ غذایی، دارویی و بهداشتی(با تمرکز بر تعاونیهای صنایع غذایی)؛ تعاونیهای چند منظوره(تولیدی- توزیعی)؛ دامپروری؛ خدمات بهداشتی و درمانی؛ خدمات رایانه ای؛ مصرف کارمندی؛ مسکن مهر؛ کانی غیر فلزی؛ خدمات فنی و مهندسی و مشاوره؛ خدمات اداری، مالی و پشتیبانی؛ شیمیایی و سلولزی؛ مرغ گوشتی؛ پرورش گل و گیاه؛ بسته بندی و سورتینگ؛ دامداری؛ باغداری؛ صنایع فلزی؛ مدارس غیر انتفاعی؛ هنری، فرهنگی و آموزشی از جمله ۲۵ گرایش تعاونیهای اشتغالزا هستند.

آناهیتا اصلاح پذیر مدیر عامل تعاونی آموزشی راه رشد، در این همایش توضیحات مبسوطی در خصوص تعاونی و غلبه بر شکاف جنسیتی ارائه کرد.

به گفته وی شکاف جنسیتی یکی از موانع هم در مسیر توسعه پایدار و مانع رشد اقتصادی است که با شاخص هایی مانند دسترسی به آموزش، سلامت و بقا و نیز اندازه گیری می شود.

وی در بخش دیگری حمایت از زنان در محیط کار راهکاری برای مقابله با شکاف جنسیتی را تشریح کرد.

اصلاح پذیر بیان داشت: تعاونی های کارگری از اعضای مشغول به کار در تعاونی تشکیل می شود. از انجا که زنان عضو تعاونی خود صاحب کار خود هستند و نیز حمایت و همدلی در تعاونی به ویژه تعاونی زنان بیش از بخش خصوصی است، امکان ایفای دو نقش مادری و اشتغال خارج از خانه به نحو بیشتری ممکن خواهد بود و لذا بعد از زایمان و یا در مواقع بحرانی دیگر، حمایت از اعضا و امکان بازگشت به کار بیشتر است.

این بانوی تعاونگر اذعان داشت: نگاه به انسان در بخش خصوصی نگاه به منبع انسانی برای انجام کار است، اما در تعاونی اصالت با انسان و حفظ کرامت اوست؛ لذا فرسودگی در کار و صرف زمان طولانی در کار برای زنان با تجربه و میانسال، به حذف یا طرد آنان منجر نمی شود بلکه حمایت قانون و حمایت بخش تعاون همواره با آنان است. قانون کار در ایران بخش های سودمندی در راستای حمایت از افرادی ک در کار فرسوده می شوند دارد. اما این قوانین از سوی بخش خصوصی اجرایی نمی شود زیرا به صرف هزینه منجر می شود.

مدیر عامل تعاونی آموزشی راه رشد گفت: هرم قدرت در خانواده ی ایران همچنان عمودی است. مردان بالاترین سطح قدرت در خانواده را دارند. تشکیل تعاونی ها به صورت خانوادگی در واقع تداوم ساختار قدرت و بازتولید آن در کار اقتصادی است.

با این وجود امکان وجود تعاونی های خانوادگی، زمینه ای را برای صورتبندی نوع دیگری از روابط در غالب کار فراهم می آورد که به مرور زمان به دموکراتیک شدن روابط چه د رحوزه ی کار و چه در حوزه ی خانواده یاری خواهد رساند.

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

“>

آپلود عکس و فایل رایگان و دائمی

“>

درباره خبرگزاری